30. 4. 2014

Chačapuri (ხაჭაპური)





Je chlebová placka pochádzajúca z krajiny Jožka Džugašviliho, teda z Gruzínska. Obvykle je plnená syrom suluguni, ktorý našincovi najviac pripomína asi balkánsky syr v slanom náleve. Chačapuri sa líši podľa regiónu svojho pôvodu, takže môže mať napríklad tvar kosoštvorca s vajíčkom navrchu (autonómna republika Ajdara), či dokonca pripomínať lasagne (Abcházsko). Najrozšírenejší je však kruh a keďže sa jedná o národné jedlo, v takejto podobe reprezentuje  krajinu. V našich končinách príliš známa nie je, pritom má potenciál takmer ako pizza a tú vám dnes vykrúti aj bača na salaši. Recepty nájdete  v starších kuchárskych knihách, ja som vychádzal z Cuketkovho, ktorý funguje na 100 percent. Na jedno koliesko budete potrebovať tieto suroviny.

Cesto

250 g hladkej múky
60 ml vlažného mlieka
2 vajíčka
2 – 3 g instantného droždia (podľa návodu)
30 g roztopeného masla
½ lyžičky soli

Náplň

200 g syra (mozzarella, balkánsky syr, cheddar)
10 g stuhnutého masla

Z dvoch rozklepnutých vajíčok si odložte asi ½ vajíčka bokom, použijete ho na potretie placky pred pečením. Cesto pripravíte zmiešaním vymenovaných surovín. Akonáhle držia pokope, vyklopte ho na pomúčenú pracovnú dosku a mieste, kým je hladké a nelepí sa. Vypracované cesto odložte do misy vysypanej múkou, prikryte a nechajte kysnúť na teplom mieste asi hodinku. Predtým, než dokysne, začnite rozohrievať sporák na 250 °C. 



Syry si nakrájajte na drobné kocky alebo nastrúhajte nahrubo. Cesto vyklopte z misy na pomúčenú dosku a prstami roztiahnite na placku s priemerom asi 25 cm. Na placku nasypte syr a zopár malých kúskov masla. Môžete pridať i všeličo iné, ja som prihodil nasekanú jarnú cibuľku a čerstvú papričku jalapeño bez zrniečok. Okraje placky spojte prstami a poriadne uzavrite. Vytvarujte guľu a preložte ju na plech vyložený papierom na pečenie. Začnite pomaličky prstami tvarovať placku až kým má približne rovnomernú hrúbku asi 1 cm. Potrite vajíčkom a vložte do sporáka. Pečte asi 10 minút. Placka sa počas pečenia nafúkne. Keď má zlatohnedú farbu, vyberte ju, potrite rozpusteným maslom a prikryte asi na 15 minút (napríklad druhým plechom). 

 
 
Nakrájajte na trojuholníky a podávajte napríklad s vychladeným kefírom či ayranom. Chačapuri vydrží v požívateľnom stave pomerne dlho a chutí vynikajúco. Kombinácie syrov sú v podstate nekonečné a môžete ich spestriť napríklad nakladanými rajčinami, olivami, či bylinkami.

3 komentáre:

  1. ako tak rozmýšlam čo na večeru, toto mi pride do rany! takze uz chladne :) zabudla som síce do vnútra maslo, ale hádam to nebude taký pruser. super inspirácia, vdaka !

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Hehe, ja som prave tiez jednu dopiekol :) Som rad, ze prisla do rany :) a myslim, ze bez masla to tiez pojde :)

      Odstrániť
    2. islo. je to výborné! mala som len biely balkánsky syr, kusok parmezanu a goudy. dala som potom na vrch stedro masla no a cernušku som musela dať, to už je moja uchylka :) budeme robit doma častejšie

      Odstrániť