1. 5. 2013

Jarná polievka


Pôvodne som ju chcel nazvať inak, pretože na základe pozorovaní z posledných rokov je zrejmé, že sa niektoré ročné obdobia pomaly stávajú minulosťou, no nič výstižnejšie ma nenapadlo. Snáď len zelená polievka. Uvaril som ju totiž zo všetkého zeleného, čo som našiel v mrazničke,  na záhrade a na balkóne a týmto pietnym aktom si pripomenul časy štyroch ročných období. Ak máte chuť na ľahkú a diétnu polievku, začnite dobrým zeleninovým vývarom. Môžete si ho urobiť i do zásoby, nevyrovná sa mu ani ten najkvalitnejší bujón a vyžaduje minimálne úsilie.


1 väčšia mrkva
1 petržlen
1 kúsok celeru
1 kúsok kalerábu
1 zemiak
1 cibuľa
1 kúsok póru
1 vňať ligurčeku
1 strúčik cesnaku
bylinky a koreniny

Očistenú zeleninu a zemiak nakrájaný na drobné kocky vložte do stredného hrnca a zalejte litrom vody. Pridajte bylinky, koreniny a cesnak zabalený do  kúsku gázy, aby ste ich neskôr nemuseli prácne loviť v hrnci. Priveďte k varu. Bežne do zeleninového vývaru zemiak nedávam ale v prípade, že ním plánujem zahustiť polievku, zabijem dve muchy jednou ranou a keď je zemiak uvarený, mám hotový aj vývar. Úplne postačuje polhodinka, zo zeleniny viac nezískate ani mučením. Vyberte ju z hrnca i s gázovým vrecúškom. Odložte vývar so zemiakmi bokom a prejdeme k samotnej polievke. Ako som už spomenul, dal som do nej suroviny, ktoré som mal zrovna doma. Pokojne môžete experimentovať s vlastnou zeleninou a bylinkami.


1 miska mrazeného hrášku
1 miska mrazeného špenátu
1 kúsok póru
1 lyžicu masla
2 lyžice olivového oleja
2 strúčiky cesnaku
1 lyžičku sušeného oregana
1/2 lyžičky sušeného tymiánu
1 dcl smotany (nemusí byť)
šťava z polovice citrónu
čierne korenie
hobliny parmezánu (nemusí byť)
čerstvé bylinky

V hrnci, v ktorom budete variť polievku, rozpustite maslo a pridajte olivový olej. Keď maslo pení, prihoďte nadrobno nasekaný cesnak a v dlaniach rozmeľnené sušené bylinky. Krátko osmažte a pridajte hrášok a špenát. Premiešajte a osmažte 2-3 minúty. Prilejte vývar so zemiakmi a priveďte k varu. Akonáhle polievka zovrie, odstavte ju zo zdroja tepla a rozmixujte tyčovým mixérom dohladka. Vráťte na polievku na sporák, pridajte smotanu a ochuťte ju soľou, čiernym korením a šťavou z citróna. Nechajte zovrieť, odstavte plyn a vmiešajte do polievky nadrobno nasekané bylinky a pór. Čo sa byliniek týka, použil som žeruchu, pažítku, bazalku a koriander. Je na vás, čo použijete. Podávajte s hoblinami parmezánu.


P.S. Akurát ma napadlo, že namiesto špenátu by sa dali použiť mladé púpavové listy, ktoré ešte neobsahujú horkú latexovú šťavu, prípadne iné jedlé zelinky, ktoré nájdete v okolí.



Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára