15. 4. 2013

Fazuľová nátierka





Ja viem, že názov neznie príliš honosne v porovnaní napríklad s bažantom na víne. Mäsa, slaniny či klobás sme si však cez zimu užili až-až a keďže kvalitnej zeleniny je zatiaľ pomenej, oplatí sa vyskúšať niečo iné. Vegetariáni a vegáni sa teraz určite blahosklonne usmievajú, že sa z bežnej veci snažím urobiť novinku. Nesnažím, pre mňa to novinka je a k fazuľovej nátierke som sa dostal úplnou náhodou, keď som premýšľal, kde využiť Marmite, ktorý som kúpil v akcii a už dva mesiace naň sústredene žmúrim pri každom otvorení chladničky v snahe vydumať, čo s ním.

Takže najprv krátko k Marmitu. Poprvýkrát vyrobený v roku 1919 na Novom Zélande, neskôr vyrábaný a veľmi populárny v Británii. Je to nátierka (pasta) vyrobená z kvasnicového extraktu, vedľajšieho produktu, ktorý vzniká pri varení piva. Je hladká, lepkavá a má hnedú farbu. Chuť je veľmi špecifická, výrazná a vzdialene pripomínajúca pivo s jemne nahorklou dochuťou. Okrem toho je slaná a umami. Ak ju chcete konzumovať čistú, odporúča sa natierať veľmi poskromne. Nechutí každému, čo vystihuje aj slogan, pod akým sa predáva: „Love it or hate it“. Keďže som ešte ako malý Daniel potajme vyjedal tabletky Pangaminu a babka mi poobede nalievala decáky piva, Marmite mi zachutil ihneď. Samotný je však skutočne veľmi výrazný, takže som sa rozhodol do niečoho ho pridať. Tak vznikla fazuľová nátierka. Ak chcete vyskúšať, pripravte si:

1 konzerva fazule (alebo podobné množstvo uvarenej)
½ lyžičky Marmitu
1 lyžica tahini (sezamová pasta)
1 reďkovka
1 menšia hrsť žeruchy
½ lyžičky drvenej rímskej rasce

Fazuľa utvorí základ, sezamová pasta zaistí nátierkovitejšiu konzistenciu a Marmite dodá a zvýrazní chuť. Tieto tri základné suroviny spolu zmixujte a pridajte bylinky, zeleninu a koreniny podľa chuti. Ja som pridal trošku (asi pol lyžičky) drvenej rímskej rasce, ktorá pomáha pri trávení fazule, menšiu hrsť čerstvej žeruchy a nadrobno nasekanú reďkovku. Vďaka reďkovke nátierka príjemne chrumká a žerucha osviežuje pomerne silnú a zemitú chuť fazule. Z korenín by som nezavrhoval ani koriander, či aníz.

Ak Marmite, či tahini nemáte doma, verte, že sa ich oplatí kúpiť. Vydržia dlho a určite pre ne nájdete využitie. Ak  nie, skúste použiť namiesto Marmitu sójovú omáčku. Sezamová pasta by sa snáď dala čiastočne nahradiť olivovým olejom. Natierajte na domáci chlieb a v prípade rozšafnej nálady pridajte lyžičku bieleho jogurtu.

P.S. Austrálska obdoba Marmitu sa nazýva Vegemite. Poznáte niekto, mali ste možnosť porovnať?

5 komentárov:

  1. no pekne... a teraz aby som sa po večeroch túlal a zháňal marmite :-)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. :D Ešte mi to Lenka bude mať za zlé, že sa túlaš :) Ja som ho našiel v Tescu. Ale je to pecka.

      Odstrániť
    2. áno, áno, kolegyňa ho tiež našla v tescu a darovala mi ho ;) v detstve nás kde-kto kŕmil drožďovou nátierkou :-) pri výrobe Marmite-u sa zbytočne výrobca drží pri zemi :-) nemuseli by to toľko soliť, a bolo by to echt drožďové ;-)

      Odstrániť
    3. Prezradíš akú fazuľu si použil? Ja som dal veľkú fľakatú a natierka je tmavá, skoro čierna. V kombinácii s pripáleným sezamom pri výrobe tahini a dvoma lyžičkami marmajtu :-) je pre večšinu rodiny nejedlá :-D Dnes som ju doniesol aj do roboty a otestujem na osadenstve ofisu.

      Odstrániť
  2. Použil som taká veľkú bielu ale nemyslím, že na farbe nejak veľmi záleží, robil som ju už aj z takej červenohnedej a bez ujmy. Marmite pridávaj opatrne. Myslím, že ten pripálený sezam robí šarapatu, skús vyrobiť novú tahini alebo 1 pohár kúpiť.

    OdpovedaťOdstrániť