4. 11. 2012

Zelerová polievka


Tým, ktorí v panike neutiekli vypláchnuť si ústa pri predstave zelerovej polievky kalvadosom, prezradím fajnový recepis na pokrm, ktorý prekonal moje najdivokejšie predstavy a chutil skvele. Chutil dokonca i mojej polovičke a tá pri slove zeler prská ako kocúr pred psím útulkom. Priznám sa, samého by ma zrejme idea zelerovej polievky nenapadla, no nedávno som zahliadol v telescreene akéhosi šuhaja pripravovať ju v  relácii, kde nepoužívajú servítky. Ďakujem za inšpiráciu, ostatná tvorba prebehla akosi spontánne a na realizáciu budete potrebovať tieto suroviny:

1 veľký zeler (aspoň 500 g)
1 jablko
3 zemiaky
1 mrkvu
½ citrónu – šťava
50g masla
½  lyžičky kurkumy
½  lyžičky červenej papriky
1 lyžicu worchestrovej omáčky
1 zeleninový bujón
1 dcl šľahačkovej smotany
1 lyžička kukuričného škrobu
soľ
mleté čierne korenie
1 červenú cibuľu
½ lyžice balzamového octu

Ako prvé si dajte variť liter vody s nadrobno nakrájanou mrkvou, zemiakmi a bujónom. Kým sa varia, nastrúhajte si zeler a jablko. Jablko výdatne pokvapkajte šťavou z citróna a premiešajte, aby nezhnedlo. Cibuľu nakrájajte nadrobno, pokvapkajte balzamovým octom a odložte bokom. Na veľkej panvici speňte maslo a osmažte na ňom zeler s jablkom po dobu 5 až 10 minút. Ak sú zemiaky s mrkvou uvarené, polovicu z nich odoberte dierovanou naberačkou a odložte k cibuli. Zvyšok zemiakov, mrkvy a bujón vlejte na panvicu k zeleru. Prikryte a poduste 10 minút, potom obsah panvice prelejte do vyššej nádoby, pridajte koreniny a rozmixujte dohladka tyčovým mixérom. Preložte do hrnca, prilejte smotanu s rozmiešaným škrobom a priveďte nakrátko k varu. Odstavte polievku zo sporáka a vmiešajte do nej zemiaky, mrkvu a naloženú cibuľu. Takto pripravené afrodiziakum podávajte posypané vyzretým čedarom a užívajte podľa chuti.


Mne už len ostáva poďakovať Basquiatovi za príjemnú spoločnosť počas sobotného doobedia.

P.S. Ak ste odporcami bujónov (aj tých kvalitných), myslím, že to pôjde i bez neho, snáď iba pridajte 100g zeleru. A možno by to išlo i bez smotany ale s niektorými silami si neradno zahrávať :)

P.P.S. V bezmäsitom menu budem pokračovať karfiolovými plackami, takže sa zarytým mäsožravcom ospravedlňujem za zníženú kvalitu príspevkov, závada nie je vo vašom prijímači.

8 komentárov:

  1. raz som robila zelerovo- hruskovu a bola mnaaam :) urcite aj tato tvoja ,takze v dohladnej dobe proste musim vyskusat :)

    OdpovedaťOdstrániť
  2. Naozaj bola skvelá! Odporúčam všetkým, čo váhajú ;)

    OdpovedaťOdstrániť
  3. ja som robila takúto: http://germa-vari.blogspot.sk/2008/11/polievka-zelerov-na-jesenn-mesiace.html
    skúsim aj tvoj recept.

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Tie pražené rezance sú pecka, zaradím do repertoára, díky :)

      Odstrániť
  4. Daniel super prispevok ako vzdy, okrem dobreho jedla mi chuti aj tvoj stylisticky prejav :-)
    Ja by som vynechala snad par ingrediencii, aj napriek silam, ale urcite musela byt dobra :-)

    OdpovedaťOdstrániť
  5. mňam, mňam, práve ju robím, s maličkými zmenami, tešíííím sa :)

    OdpovedaťOdstrániť