31. 1. 2017

Perník


Veď aký by som to bol varič bez perníku. Recept pochádza z rodinných archívov a aj keď som skúšal rôzne úpravy, boli zbytočné, je to špičkový materiál. Už niekoľkokrát som spomenul, že sladká kuchyňa nie je mojou šálkou kávy. Úprimne obdivujem výtvory cukrárov, ktorí sa tejto oblasti venujú, pretože keď som sa naposledy pokúsil upiecť makarónky, vyzerali ako sušený jačí trus.  Nenáročnosť je teda pochopiteľne  jedným z dôvodov, prečo som si perník obľúbil. Tu sú suroviny na jeden klasický hlboký plech na pečenie.

40 dkg hladkej múky
20 dkg cukru
10 dkg medu
2 vajíčka
2 lyžice slivkového lekváru
4 dcl mlieka
2 dcl oleja
2 hrste mletých vlašských orechov
1 kypriaci prášok do perníka
1 lyžička sódy bicarbóny
1 lyžička škorice
2lyžice kakaa
Lekvár na potretie
150 - 200 g čokolády na poliatie

Zapnite sporák na 160 °C, plech  vymažte maslom a vysypte strúhankou alebo krupicou. Všetky suroviny okrem lekváru na potretie a čokolády vsypte a vlejte do hlbokej misy a dôkladne vymiešajte mixérom. Keď je sporák vyhriaty, vylejte cesto na plech, utraste ho do roviny (minule som plech rozkrútil ako hrnčiarsky kruh, odstredivá sila pekne vytiahne cesto k okrajom a do rohov) a dajte piecť.

 Po 25 minútach skúste perník špáradlom ale podľa mojich skúseností bude určite hotový. Dajte ho vychladnúť a vo vodnom kúpeli si rozpustite dobrú čokoládu. Perník potrite lekvárom, najlepšie nejakým kyselkavým, napríklad ríbezľovým alebo malinovým. Na lekvárovú vrstvu vylejte čokoládu a zľahka rozotrite po celej ploche.  Podávajte s mliečkom, kávou a podobne.


P.S. Odporúčam skladovať perník v chladničke, pomalšie vysychá.

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára