19. 12. 2011

Ras el hanout alias راس الحانوت

vo voľnom preklade znamená "to najlepšie z obchodu" a jedná sa o marockú zmes korenín, používanú v severoafrických krajinách. Jej zloženie sa tak ako pri iných zmesiach mení podľa regiónu, v ktorom sa používa. Prvýkrát som sa s touto zmesou stretol u kamoša, ktorý nejakú dobu pobýval a pracoval v Španielsku a priniesol si ju domov. Neskôr ju spomenul na svojich stránkach Rachad alias Michal Hromas a nakoniec mi ju priniesol brat z výletu na Maltu.



A čo s ním. Toto je improvizovaný recept, ktorý s ľahkosťou zopakujete doma. Stačí si zaobstarať potrebné suroviny:

cca 750g bravčovej lopatky (ak máte, použite jahňacinu)
1 konzerva rajčín
2 cibule pokrájané na hrubšie kolieska
2 strúčiky cesnaku
5cm nastrúhaného zázvoru
10dkg sušených sliviek (častejšie sa používajú marhule, skúste)
2 lyžice medu
1 hrsť lúpaných mandlí
2 lyžice bravčovej masti
2 lyžičky zmesi ras el hanout
1 hrsť koriandrovej vňate

Mäso pokrájajte na väčšie sústa, kľudne ponechajte časť tuku na mäse. Osoľte ho  a prudko opečte na masti. Stačí z jednej strany, ide o to aby mäso čiastočne skaramelizovalo. Trvá to asi 3 minúty, potom ho vyberte a vložte do nádoby, v ktorej sa bude piecť, či skôr dusiť. Originálne by to mal byť tažín, ak ho však nemáte (ani ja), poslúži vám jenská misa s poklopom. Rozohrejte sporák na cca 180 stupňov Celsia. V panvici s výpekom prudko opečte cibuľu, mandle a neskôr nadrobno nakrájaný cesnak a zázvor. Zasypte korením a krátko osmažte, nech sa korenie rozvonia v tuku. Pridajte do panvice rajčiny, slivky, med a koriandrovú vňať. Krátko povarte a pridajte k mäsu. Teraz už stačí len priklopiť a nechať piecť asi dve hodinky. Každú polhodinu premiešajte a skontrolujte mäso. Malo by byť krehké, no nemalo by sa rozpadať.


Dlho som sa odhodlával použiť toto korenie, moja chyba. V spojení so sušeným ovocím a mäsom vám vznikne chutné a aromatické jedlo (vďaka klinčekom vonia trošku ako perník).  Ja som ho podával s bielym jogurtom a opečenými zemiakmi. Kľudne by ste to však mohli zvládnuť s dobrým chlebom, či plackami.


Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára