27. 9. 2012

Soba


Je japonským slovom pre pohánku a taktiež synonymom pre tenké rezance so štvorcovým profilom vyrobené z pohánkovej múky. V Japonsku sa s nimi stretnete na každom kroku a najmä v Tokiu tvoria nedeliteľnú súčasť stravovania a reklama na ne nie je ničím výnimočným.


U nás sú pomerne neznáme, čo je veľká škoda. Majú príjemnú orieškovú chuť, neobsahujú lepok a možno ich pripravovať ako teplú i studenú variantu. Sú bohatým zdrojom rutínu, ktorý priaznivo ovplyvňuje elasticitu ciev. Obsahujú i pomerne veľké množstvo  tiamínu, ktorého nedostatok spôsobuje ochorenie nervového systému známe ako beri-beri, preto si ich nezabudnite pribaliť na najbližšiu námornú plavbu. Tieto chutné rezance dostať najmä v obchodoch so zdravou výživou a sú výbornou alternatívou ku klasickým cestovinám. Ako som už spomenul v jednom z minulých príspevkov, soba si pokojne môžete vyrobiť doma a v tom prípade sa obráťte na sobieho pioniera našich zemepisných dĺžok, pána Cuketku, recept tu. Bez ohľadu na to, akým spôsobom si sobie rezance zaobstaráte, mám pre vás recept na jednoduché ale chutné jedlo, ktoré zmontujete s prehľadom za štvrťhodinku. Budete potrebovať:

1 zväzok soba
pár plátkov mäsitej slaniny
1 jarnú cibuľku alebo kúsok póru
1 žĺtok 

Dajte rezance variť do 2 l vody, budú v nej 5 až 6 minút. Kým sa varia, na panvici opečte nakrájanú slaninu a cibuľku alebo pór nasekajte nadrobno. Keď sú rezance uvarené, zlejte ich a krátko prepláchnite studenou vodou. Zmiešajte so slaninou, preložte na tanier a posypte cibuľkou alebo pórom. Navrch rezancov umiestnite žĺtok a môžete sa do nich pustiť. Dochuťte podľa uváženia kvalitnou  sójovou omáčkou a srirachou. (Výborná thajská omáčka, nemýliť si s americkou verziou.)


 Itada kymas, teda vlastne dobrú chuť :)

2 komentáre:

  1. dobre video :) myslím že by mi chutilo akurat bez toho zltka :) ale ja som trapka čo ma strach zo surovych vajec i mäsa :D inak to musi byť výborne aj s tym vajcom.

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Vajce je môj výmysel ale chutí to dobre :) dáva jedlu plnú chuť. A dá sa nahradiť strateným :)

      Odstrániť